Aktualności

Wywiad z Carlosem Ramallo - prawnikiem specjalizującym się w rynku nieruchomości na Costa del Sol.

2019-08-12 | tagi:

Carlos Ramallo z Ramallo Abogados doradzał wielu naszym klientom przy zakupie nieruchomości na Costa del Sol. Jego kancelaria specjalizuje się w prawie związanym z nieruchomościami. Zdecydowaną większość jej klientów stanowią kupujący z zagranicy, a wśród nich jest pokaźna liczba klientów z Polski. Carlos odpowiada na pytania związane z prawną stroną zakupu nieruchomości, a również o jego doświadczeniach z klientami z naszego kraju.

Wiele osób przed przyjazdem do Hiszpanii chciałoby wiedzieć, jak wygląda proces zakupu nieruchomości. Mógłbyś po krótce przybliżyć procedurę?

 Oczywiście. Procedura wygląda dość podobnie, jak w większości europejskich krajów.

Aby zarezerwować nieruchomość, a tym samym „zdjąć” ją z rynku należy wnieść opłatę rezerwacyjną. Zazwyczaj wynosi ona ok. 6 tys. euro. Nigdy nie należy jednak wnosić tej opłaty bez jasno ustalonych warunków zakupu, jak cena i terminy płatności. Dla naszych klientów dokonujemy sprawdzenia treści takiej umowy rezerwacyjnej. Po wniesieniu kwoty rezerwacji możemy przystąpić do dogłębnego sprawdzenia statusu samej nieruchomości, tego czy jest ona wolna od wszelkich roszczeń lub obciążeń hipotecznych. Jeśli nieruchomość jest w budowie, to sprawdzamy wszelkie licencje i pozwolenia na budowę oraz treść gwarancji bankowych, tak aby maksymalnie zabezpieczyć kupującego.

Następnym etapem jest podpisanie umowy przedwstępnej, w której regulowane są wszelkie szczegółowe warunki zakupu. Jeśli nieruchomość jest gotowa to zazwyczaj wnoszony jest zadatek w kwocie odpowiadającej 10% ceny. Jeśli nieruchomość jest w budowie to ten zadatek (objęty gwarancją bankową) zazwyczaj wynosi ok. 30 – 40%.

Ostatnim etapem jest akt notarialny, do którego dochodzi po ukończeniu budowy lub zazwyczaj miesiąc po podpisaniu umowy przedwstępnej. Kwota pozostała do zapłaty przekazywana jest zazwyczaj w formie czeku podczas podpisania aktu. Wtedy też właścicielowi przekazywane są klucze.

Ważnym jest, aby w tym procesie skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnika, tak aby uniknąć potencjalnych błędów i przejść sprawnie przez proces zakupu.

Czy zakup nieruchomości w Hiszpanii jest bezpieczny z prawnego punktu widzenia? Jak sytuacja wygląda w kwestii zakupu nieruchomości w budowie?

Jest wiele narzędzi, które możemy zastosować, aby zabezpieczyć kupującego. W przypadku nieruchomości w budowie stosujemy rachunki powiernicze lub gwarancje bankowe. Środki kupujących są zabezpieczone do momentu ukończenia budowy. Deweloper nie widzi żadnego zysku z projektu do momentu skończenia projektu, a tym samym zależy mu na sprawnej budowie. Jeśli jednak coś pójdzie nie tak, to nabywca ma prawo odzyskać wniesiony depozyt z ustawowymi odsetkami.

Czy ostatnimi czasy były wprowadzone jakieś zmiany prawne, które jeszcze bardziej mają zabezpieczyć kupujących?

Doprecyzowano przepisy dotyczące gwarancji bankowych, które praktycznie uniemożliwiają budowę bez jej posiadania. Jednocześnie hiszpańskie sądy zaordynowały bankom konieczność wnoszenia przez nie opłat jak podatki i koszty skarbowe za uruchomienie kredytu hipotecznego. W tej chwili z racji tego i niskich stóp procentowych jest najlepszy okres na zaciągnięcie kredytu pod nabywaną nieruchomość.

Obsługiwałeś transakcje wielu polskich nabywców? Czy jest coś co najbardziej ich interesuje w kwestiach prawnych związanych z nabyciem nieruchomości?

Mamy sporo polskich klientów zarówno tych, którzy nabywają nieruchomości za gotówkę, jak i tych którzy szukają finansowania ich zakupu. Bardzo pozytywnie odbieram naszą współpracę. Większość z nich poleca Costa del Sol swoim znajomych, więc my też korzystamy z ich rekomendacji w kwestii pomocy prawnej nowym kupującym.

Normalnym jest, że inwestując w innym kraju ma się pewne obawy. Część osób boi się również sytuacji z czasu kryzysu finansowego, w którym wiele projektów nie zostało dokończonych. Dzisiaj jednak jesteśmy w innej rzeczywistości. Nowe prawo i lokalne regulacje zabezpieczają kupujących znacznie bardziej, a odpowiednia opieka prawna z naszej strony zapewnia im spokój w procesie zakupu.

W jakich sprawach asystujecie waszym klientom?

Oczywiście podstawą jest prawo nieruchomościowe, ale zapewniamy również dostęp do obsługi prawnej niemal w każdej sprawie. Szczycimy się tym, że mamy bardzo ludzkie i indywidualne podejście. Szybko i sprawnie odpowiadamy na wszelkie pytania.

TAGI

ANKIETA

Wypełnij poniższą ankietę. Pozwoli to nam poznać Twoje preferencje i dobrać odpowiednie oferty.

Skontaktuj się

Newsletter

WARTA TOWER • ul. Chmielna 85/87 • Wejście nr 3, I piętro • 00-805 Warszawa • +48 796 046 026 • info@mdproperties.pl

Godziny otwarcia biura: Poniedziałek – Piątek 10.00 – 18.00

Prosimy o wcześniejsze umówienie wizyty, gdyż nasi pracownicy mogą być na spotkaniach poza biurem.

Copyright © 2017 MD PROPERTIES | PROJEKT: EADESIGN.PL